پروژه راهاندازی رسانه رسمی ستاد روحانی سوم اردیبهشت با مدیرمسئولی محمدتقی روغنیها، سینا رحیمپور بعنوان دبیر تحریریه و پیام پرهیز به عنوان مدیر پروژه وبسایت، چندرسانهای و شبکههای اجتماعی، شروع شد. طی مدت 3 روز طراحی و برنامه نویسی اختصاصی سایت آن در آدرس rouhani96.ir انجام شد که در 7 اردیبهشت با حضور رییس ستاد مرکزی رونمایی شد. در شرایطی که رسانههای دیگر ستاد و همچنین ستادهای رقیب از ماهها و سالهای قبل راهاندازی شده بودند این پروژه توانست نتیجه بسیار متفاوتی نسبت به دیگر فعالیتهای رسانهای بگیرد. در مدت 20 روز رنک الکسا سایت تازه تاسیس به رتبه ۳۹۶ و تعداد فالوور کانال تلگرامی از صفر به ۶۷۶٫۶۰۰ رسید که نتیجه شگفتانگیزی بود.
همچنین براساس گزارش لحظهای روزانه سایت ستاد روحانی رتبه جهانی 7988 و روزانه 470هزار بازدید روزانه را کسب کرده است.
هر چند اعتقاد داریم وجود حمایت و توجه مردم و ظرفیت قدرتمند برند اصلاحات، اعتدال و شخص دکتر روحانی این نتیجه میتوانست و میبایست چندین برابر بهتر باشد اما در شرایطی که هیچ تجهیزات، ارتباطات و توان مالی اولیه در اختیار مجموعه برای شروع کار قرار نداشت و تا روز آخر با ضعف، ارتباطات ستادی، امکانات و حداقل نیروی انسانی مواجه بودیم روحانی۹۶ به مرجع تولید و انتشار محتوای تبلیغاتی، اطلاعرسانی و خبری قدرتمند و بدون اشتباهی تبدیل شد.
۶۵۰هزار بیننده تلویزیون اینترنتی ستاد روحانی
تلویزیون اینترنتی و پخش زنده که همزمان در تلگرام و اینستاگرام نیز به صورت ویدئویی پخش میشد 300هزار بیننده همزمان در لحظه و به طور میانگین حدود ۶۵۰هزار بیننده برای هر برنامه ویدئویی مخاطب داشت.
در رسانه ستاد علاوه بر بخشهای خبری و اطلاع رسانی، سرویسهای متفاوتی مانند چندرسانهای، اینفوگرافی، ویدئو، کلیپ، پخش زنده، چاپخانه که به پوسترهای انتخاباتی ستاد اختصاص یافته، بخش حامیان، بخش مالتیمدیا، بخش از نگاه رسانهها که به بررسی تیترهای مرتبط سایر خبرگزاریها میپرداخت. از همه ویژهتر بخش تلویزیون اینترنتی بود که در طول 20 روز تبلیغات، پوششی زنده از سخنرانیها، گردهماییها و سفرهای رئیسجمهور به مراکز مختلف استانها فراهم میکرد. مراسمی چون سخنرانی روز کارگر، تجمع بانوان در سالن ورزشگاه شهید شیرودی، تجمع جوانان در ورزشگاه آزادی و سفرهای استانی. علاوه بر این، ویژه برنامههای رئیس جمهوری مثل مناظرهها، گفتوگوی ویژه خبری، کلیپها و نماهنگها، در ساعاتِ غیرزنده از این تلویزیون پخش میشد.
بعد از ایجاد سایت، شبکههای مجازی تلگرام، اینستاگرام و توییتر ستاد روحانی با آیدیای @rouhani96ir راهاندازی شد. گروههای طراحی، یونیفرمها و استاندارهایی برای پستهای این شبکهها در نظر گرفت که در چند مرحله بازطراحی و بهروز شد. تلگرام در روز ششم اردیبهشت آغاز به کار کرد و در پایان مهلت تبلیغات «2۶ اردیبهشت» به حدود 700.000 عضو رسید. مطالبی که در این رسانه منتشر میشد، با هماهنگی تیم تحریریه، با دقتی وسواسی و با استاندارهای مشخصی برای عکسنوشتهها، پوسترها، اطلاعیهها و کلیپهای ویدیویی گلچین میشد؛ که دستبهدست شدن مطالب در پایگاههای خبری دیگر و بین عموم، بازدیدهایی تا پنج میلیون را نیز برای بعضی مطالب ستاد به ارمغان آورد. پوشش زندۀ خبری همایشها، مناظرهها و سخنرانیهای آقای رئیس جمهور نیز به طور کامل در این رسانه انجام شد که از موفقیتهای این کانال محسوب میشود.
700 هزار دنبال کننده کانال تلگرام
در کانال تلگرام ستاد روحانی با نزدیک به 700٫000 فالوور، 1091 طرح و تصویر، ۴۷۶ ویدئو و ۳۴ فایل صوتی منتشر شد. میانگین بازدید ویدئوها ۴۰۰هزار که ۶۵ پیام بالای یک میلیون بار دیده شد و بالاترین میزان بازدید عدد ۵٫۱میلیون بیننده را کسب کرد.
وبسایت Rouhani96.ir
سایت ستاد روحانی در مدت 20 روز به رتبه سیصد ایران در رنکینگ الکسا رسید. اسکچ اولیه توسط پیام پرهیز و با طراحی آرین هاکوپیان و برنامهنویسی مصطفی صوفی در مدت سه روز انجام شد و تا پایان مدت فعالیت نیازی به تغییر و بازطراحی به وجود نیامد و امنیت و نگهداری سرور با همکاری شرکت هاستایران با مدیریت فرشاد اسماعیلیان و پشتیبانی محمد رهی باعث شد مقابل حجم بالای مخاطب و حملات در مدت فعالیتهای انتخاباتی سایت ستاد بدون وقفه فعالیت کند.
پشتیبانی موفق امنیتی سایت
نگهداری سرور و پشتیبانی امنیتی این سایت با وجود حملات DDOS و تلاش برای نفوذ تا روز اعلام نتایج کاملا موفقیت آمیز بود و در مدت 30 روز تنها دو بار برای مدت کمتر از 20 دقیقه برای بهینه سازی و حفظ امنیت سرعت سایت کم شد و برای برخی مخاطبان در این دقایق سایت به سختی باز میشد که بعد از حذف تهدیدات و راه فشار به سرور، سایت با سرعت بالا در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
تلویزیون اینترنتی
پخش زنده ویدئویی و تلویزیون اینترنتی 24ساعته به پیشنهاد آقای الله داد با همکاری نرمافزاری خانم فاطمه آمره و آقایان احمدرضا ملاپور، میلاد قاسمزاده، علیرضا هاشمی و امید پیلهور در شرکت ابرآروان 400هزار بیننده همزمان را توانست تجربه کند گزارش ویدویی کاملی از سخنرانیها، گردهماییها و سفرهای رئیسجمهور به مراکز مختلف استانها فراهم میکرد. مراسمی چون سخنرانی روز کارگر، تجمع بانوان در سالن ورزشگاه شهید شیرودی، تجمع جوانان در ورزشگاه آزادی و سفرهای استانی، ویژه برنامههای رئیس جمهوری مثل مناظرهها، گفتوگوی ویژه خبری، کلیپها و نماهنگها، در ساعاتِ غیرزنده از این تلویزیون پخش میشد.
مناظره آنلاین با کارشناسان
از بخشهای دیگر این کانال و سایت، میتوان به گفتوگو با کارشناس اشاره کرد که در خلال مناظرهها و کمپینهای دکتر روحانی، انجام میشد. صحبتهای کاندیداهای مقابل، ادعاهای دولت یازدهم و مواردی که در این برنامهها به آنها اشارهای میشد، سریعاً توسط کارشناسی مربوط با آن حوزه، مورد بررسی قرار گرفته و در این رسانهها انعکاس پیدا میکرد. از طرفی، ماهیت تعاملی تلگرام، و رسانههای مجازی دیگر عاملی شد تا بازخوردهای زیادی از مخاطبان در قالب کامنت به دست آید و در طراحیهای محتوایی بعدی، الگوی کار ستاد قرار گرفت.
گزارش زنده
گزارش لحظه به لحظه متنی، پخش زنده ویدئویی و انتشار فوری محتوای چندرسانهای از رویدادهای خبری، سفرها و سخنرانیهای انتخاباتی، اطلاعیههای فوری و کمپینهای اجتماعی در کنار ارتباط تعاملی با مخاطبان و دعوت به مشارکت در تولید محتوا از فعالیتهای مهم در شبکههای اجتماعی اینستاگرام و توییتر بود که به شکل هماهنگ و یکپارچه با سایت و تلگرام مرجع انتشار اخبار و اطلاعیهها در فضای مجازی شد.
کمپین #بخاطر
کمپین ویدیوی و گرافیکی «بخاطر»، دیگر طرحی بود که در این شبکهها تولید و منتشر شد. ایدهپردازی و طراحی قابهای گرافیکی کمپین به همت تورج صابریوند صورت گرفت و با مشاوره اردشیر طیبی تحلیلگر شبکههای اجتماعی در شبکههای اجتماعی منتشر شد. بر اساس این ایده و با استفاده از ویدیو با کمک دوستانمان در تحریریه و فعالان رسانهای مانند امیر کرابی، علی حسنلو و ریحانه طراوتی با هنرمندان و چهرههای فرهنگی تماس گرفتیم و از آنها خواسته شد تا حمایت خودشان را از رئیسجمهور با ارسال ویدیوهای کوتاه اعلام کنند. نتیجه پیوستن تعداد زیادی از سینماگران، بازیگران و اهالی موسیقی به کمپین شد. آنها در این کمپین توضیح میدادند که «بخاطر چه به روحانی رأی میدهند».
بعد از راهاندازی کمپین تصویری و ویدئویی در تلگرام 170.000 پیام دریافت شد و در توییتر بیش از 6 هزار توییت و در اینستاگرام ، حدود 1300 تصویر توسط کاربران برای کمپین بخاطر منتشر شد.
در انتها لازم است از تمام افراد فعال در ستاد مجازی www.rouhani96.ir که با نهایت گمنامی و تنها #بخاطر عشق به سرزمین ایران و رسیدن به آرمان های انسانی والا به صورت شبانه روزی در تلاش بوده اند تشکر کنیم.
همکاران رسانه رسمی ستاد روحانی:
مهرشاد مرتضوی و مهدی روزبهانی به عنوان گزارشگر، فرزانه احمدی، ریحانه یاسینی، نوا خداوردی، مریم آقایی، رکسانا قهقرایی، محمد علی بهشتی و
شهرزاد سمر خبرنگاران تحریریه.
صمد نوروزیان مدیر رسانهای، باقر نوروزیان، طراح و گرافیست که عکسنوشتهها و پوسترها را طراحی میکرد. ابراهیم قربانی و بهنام اندیک که مدیریت توییتر و اینستاگرام و تولید محتوا را بر عهده داشتند. سجاد پورخسروانی که تولید و ویرایش ویدیوها را برعهده داشت.
پیروزی را به همۀ این دوستان و رئیسجمهور محبوبمان تبریک میگویم و از تمام مردم ایران که با حمایت خود این توفیق را برای رسانه ستاد روحانی و طلوع دوباره صبح امید ایجاد کردند تشکر میکنیم.